Wednesday, July 28, 2010

...braces & move on...

Kadang2 rasa menyesal gak pakai braces ni, terutama bila nak makan. Hilang nikmat dunia tp aku pujuk diri n teruskan jugak... lagipun alang2 dah pakai kan. Sakit jugak la pipi ni sebab asyik tercucuk ngan besi2 kat gigi tu. Hari ni aku dapat idea menarik....aku tampal besi tu dgn singgam (chewing gum). hilang la sat sakit tu, tapi xkan la nak biar 'singgam' tu lama2...nak makan, nak gosok gigi, nak kumur kena buka jugak. tp sekurang2nya pipi aku x suffer sgt. Aku rasa lepas 2-3 bulan gigi siung aku tu akan turun bawah, jadi xlah rasa pedih mcm la ni.

Rasanya dalam 3 bulan ni, aku dah buat 40% dari apa yang aku nak buat. Keta aku dah tukaq enjin dan dah buat audio, cuma tinggal nak tukaq absorber n tayar. Teringin nak cat n tukar rim...tp itu boleh tunggu 'durian runtuh' kot. Insyallah ada rezeki maka bleh la cat kete. Braces dah pakai, ini kempem jadi la sbb dah xleh nak buang, kalo buang rogi ler duit. Skang tengah cari material utk master...konon2 tgh buat literature review la nih. Yang ni ja slow sikit  sbb byk dok buat benda lagha.....Aku nak settlekan semua ni dolu, dlm masa yg sama aku dok jaga diri supaya sihat. Kalau sihat baru nampak ceria n bersemangat. Cantik tu datang kemudian, lagipun cantik tu subjektif. cthya ada org kata siung aku tu cantik, manis ja bile senyum, ada orang lain plak kata gigi 'ghongok' tak cantik. So yg penting aku selesa dgn diri aku dan aku sihat.

Dok planning hujung tahun ni nak 'berziarah'. Kawan2 tolong la doakan aku supaya tercapai hajat, dah 2 tahun dok simpan niat, tahun ni Insyaallah jadi la kot. Kalau ada kwn2 yang nak join aku meh la, kita planning sama2 sambil simpan duit. Seronok plak rasa, hidup semakin teratur. Aku tulis semua planning dan cuba capai satu2. Kalau setiap hari buat satu langkah, insyaallah lama2 semua planning tu akan tercapai. Setiap pagi, bangun dan motivate diri untuk terus buat yg terbaik utk hari ini, manalah tau kalau xdak esok tp minta2 la panjang umur.

Happy bila aku mula sedar, aku ada ramai kawan2. Asmarians: ieta, hanim, zuriat, kak wa, sone, dd, dura, eta, fs.....malah intan, yusma, suriati, eza dll yang dulunya kita bukan rapat sgt pun tp skang dok buat reunion kat FB. Xlupa gak kwn2 opis....mylin, qubiey, ifa, ina, sue....yg boleh sama2 gelak n sama2 sedih. Sama2 juga nasihat sesama sendiri w.pun kadang2 pahit la sikit ayat tu......xlupa kak intan n abg atan yg byk tolong aku n buat aku mcm family. juga buat mala n mate yg selalu tgk aku nangis, kadang2 kena layan tempias mood tak baik aku. Tak tau pasai apa ntah, pagi ni masa tgh driving p gheja, aku terpikiaq semua ni dan aku rasa bersyukur....aku rasa tenang ja...... aku masih xtau perancanganNya untuk aku, tapi aku yakin itulah yang terbaik.


p.s: aku nak buat treatment untuk tulang belakang ni....tp nantilah dolu. Badan xleh nak terima byk2 treatment sekali gus.

8 comments:

Diamilikku said...

aku teringin nak berziarah jugak shiera..tapi rezeki belum ada...kalau cukup boleh la aku join hang...huhuhuhu..takpa..aku pun pelan2 atuq planning aku..moga kita semua dapat capai apa yang kita impikan...aku syok baca entry hang yang nih..rasa motivated gila2

sengetminda said...

sone, aku ni kena la motivate diri sendiri. hangpa semua ada anak2 untuk buat penguat semangat. TQ pd semua...FB buat aku jumpa hangpa semua dan buat hidup aku lebih bermakna. dan lebih bersyukur dgn kasih syg yg tuhan limpahkan pada aku melalui kawan2............

iEtaFAkyR@ said...

shiera... semoga segala percaturan hang menjadik. insyaAllah lepas apa yg hg lalui selama ini akan dibalas sebaik2nya oleh Allah. Dia Maha Mengetahui beb, dan aku doa byk2 kat hang agar bertemu org yg betul2 layak utk hang. bukan sembarang2 yg nak main2 saja. ada. jgn risau ok. :D

sengetminda said...

tima kasih puan ieta, tp itu tak masuk sebahagian dari percaturan aku dudududu. aku nak focus pd diri aku, soal jodoh aku serah bulat2 pada Tuhan.... kdg2 kita byk focus pada org lain sampai abaikan diri sendiri. bila aku mula melihat diri sendiri dan apa yg aku ada....aku happy

fham5579 said...

yezza...btui entry hg bkn sj memotivate kan diri hg sendiri malah org yg membacanya juga...kdg2 kita kena selfish utk diri sendiri..kalau asyik pikiaq psl org lain hidup kita mcm xdk hala....keep up the good work n good luck friend!

aku eta said...

betoi tuh...aku sokong...kena blajaq selfish tuk kebaikan sendiri...rasanya tak salah....aku sokong....aku pon sokong....*ish3000x....tetiba statement cam ayat kat toilet from 3 plak :p*

pekasamgoreng said...

sebenaqnya aku sangat seronok bila dapat lepak dengan shiera balik..rasa cam muda lak, cam zaman sekolah...heheh...kami memang tak banyak sangat sembangnya...tapi aku rasa cam tenang....mungkin sebab kami sama2 menjalani cerita hidup yang hampir sama...cuma...aku rasa gembira bila hang nak berubah...dan aku sendiri nak berubah..bila aku baca benda2 kat bloq hang ni..secara tak langsung membangkitkan semangat aku...untuk meneruskan hidup...dan juga membuat blog jugak...aku tak pernah terpikir sebenaqnya nak berkongsi pengalaman dengan orang padahal aku ada banyak pengalaman pahit dan manis....rencah kehidupan...haha..apa aku mengarut pun tak tau..cuma aku harap shiera tak hilang lagi dari pandangan. ikhlas, lepas jumpa balik, shiera, ita, sone, hanim dan asmarians yang lain, aku tidak rasa kesunyian ...thanx u olsss....

sengetminda said...

zue, aku tau hang boh nama blog tu sempena pekasam yang aku beli dudududu