Saturday, August 6, 2011

...agaq2 kering...

Hari ni rasa sunyi la puloks. Kak T balik Selayang dan Mala balik Temerloh. Mcm biasa aku je yg tinggal sengsorang kat umah............sunyi......... Macam xbiasa lak, sblm ni pun 4 thn aku dok sengsorang. Baru 6 bulan je ada housemate. Rasanya ni dah tahun ke 2 aku puasa tnpa bf. Dah tu ngada2 lak kan.....

So aku try buat agaq2 kering utk raya ni. Bahan2 aku amek kat blog jurnal resepi bdria. ni aku letakkan kalau korang nak try:-

Bahan-bahannya:-
  • 60gm agar-agar bertali 
  • 1300ml air
  • 150gm gula batu
  • 1200gm gula pasir
  • pewarna makanan pilihan anda 
Cara-caranya:-
  1. Basuh dahulu agar-agar dan rendam sebentar sehingga lembut. Tapis dan buang airnya. 
  2. Masukkan air dalam periuk dan masukkan agar-agar. Masak sehingga agar-agar hancur dan sebati. Pastikan agar-agar benar-benar hancur.
  3. Masukkan gula batu dan gula. Kacau rata
  4. Masak sehingga gula batu hancur. Anda boleh ketuk dahulu gula batu bagi ia menjadi ketulan kecil supaya ia cepat hancur baru masukkan dalam periuk.
  5. Angkat dan bahagiakan mengikut warna pilihan anda Sejuk dan dan biarkan ia keras baru potong ikut bentuk pilihan anda. Anda boleh guna acuan untuk mendapatkan bentuk2 yang menarik.
  6. Jemur ditempat yang panas sehingga ia benar-benar kering dan bergula. Balik-balik sentiasa supaya ia kering sekata.


bahan2 nyer

Agar2 direndam
Warna biru

warna kuning (tp pucat sikit kan)
Aku kurangkan kandungan gula sbb aku xska manis. Pandai2 ja kan, dah la 1st time try dah memandai2 tukaq resepi. Kalau menjadi aku nak buat kaler merah n hijau plak...... kita tgk camne!



Siap dipotong....cuma kena tunggu esok utk jemuq bawah terik matahari !!


3 comments:

Diamilikku said...

aku dah post kat blog asmarians..aku ciplak sini ehh..aku tak ingat usernames ngan passwords tak leh nak invite hampa..hwaaaaa.....nih aku guna personal account aku sebab aku dah invite diri aku awal2 hari tu...

aku eta said...

jealous...pandai hang buat agar2 kering...aku baru beli kat skolah tadi...seberkas RM10...sikit pulak tu dah tinggai suku aku makan....

sengetminda said...

eta: hang ikut ja resepi tu. FYI ni 1st time aku try....alhamdulillah jadi.