Friday, May 25, 2012

...falsafah dlm kete...

Hari ni sehari suntuk aku kat Putrajaya. Merayap kat Perhimpunan Sejuta Belia 2012, banyak gila booth. Drpd pakaian, makanan, jabatan kerajaan, pokok2..............pendek kata SEMUA ADA!! tapi aku cuma jalan 1/3 daripada keseluruhan booth, xlarat dowh! 

aku dok teruja dengan pokok cabai hahahaha. pastu dok teruja tgk greenbox iaitu satu sistem utk tanam pokok dlm pasu, sgt sesoai utk aku yg bakalan dok tingkat 4 ni lalalala. kebetulan aku kenai tokey syarikat yg jual sistem ni, aku nak beli boh kat opis dan umah! Green environment la sgt.

Projek sayuq Pak Choy aku pun sgt 'mengujakan', biji benih yang aku semai dalam bekas telur terpakai tu dah mula jadi anak pokok! Jenuh makan sayuq la lepaih ni, tp cuaca skang sgt panas, jgn la pokok tu mati lepas aku pindah masuk dalam pasu nanti. Pokok serai, daun kari dan daun pandan aku pun semakin membesar, sekali lagi cuaca yg sgt panas ni mencabar kredibiliti aku sebagai bakal petani berjaya huhuhu

Masa drive balik umah, aku yg masih teruja dengan sayur2an telah berfalsafah. fal'sayur'fah aku ialah:-

"biji benih yang elok, akan tumbuh subur xkira la disemai dalam pasu plastik ka, pasu kaca ka, dlm tin ka, hatta dicampak ke tanah pun, ia akan tetap tumbuh subur" - maksudnya xkisah la kat mana kita skalipun, kita tetap dpt contribute yg terbaik, yang penting kita kena jd org yg HEBAT!

Ni gambaq hari Selasa 22 Mei 2012
ni gambaq 26 Mei 2012.......

2 comments:

Diamilikku said...

hebat hang shiera...aku kagum....aku tak mula projek tanaman apa pun lagi...:(

sengetminda said...

malangnya anak2 pokok pak choy aku diserang demam panas....2-3 pokok ja yang masih idops!!