Monday, August 16, 2010

...renungan....

hari ni aku makan kat cafe atlet, pelbagai gelagat atlet aku perhatikan, tua muda, lelaki pompuan, sempurna n oku........mata aku terpaku melihat sorang atlet oku yg cacat penglihatan....dipimpin oleh sahabat. 

selama ni aku melihat tanpa merenung, hari ini aku merenung dan cuba menyelami perasaan dia....... dia hanya makan makanan yg dipilih sahabat yg dpt melihat. aku terpana, kepala ligat memikirkan.... apa perasaan oku cacat penglihatan yang selama ni membuat pilihan melalui penglihatan/pengamatan org lain?

Ya Tuhan betapa kufurnya aku selalu merungut sedangkan aku dijadikan dgn cukup sifat. merungut pabila masakan tak menepati selera sedangkan makanan penuh meja. merungut bila terpaksa menaiki tangga mahupun berjalan jauh, sedangkan kaki aku kuat sempurna. merungut bila bunyi bingit sedangkan telinga masih boleh mendengar melodi indah. merungut tatkala Tuhan memberikan ujian kecil tanda kasih sayangNya padaku....

.....apabila kita mula melihat dgn mata hati, insaf datang menyelimuti diri, terasa kerdil diri ini, mensyukuri nikmat Ilahi.....

6 comments:

aku eta said...

aku rasa hang macam menasihatkan aku jugak...tadi masa aku bkk tv3 ada budak buta nih mengaji quran guna braille...orang buta pon ada inisiatif nak mengaji...insaf aku...

pekasamgoreng said...

ermmm......catatan ni sangat menginsafkan aku wei...dulu masa aku cover sukan2 OKU ni pun...aku tersangat kagum dengan diorang...tak sempurna serba serbi...tapi semangat mereka itu bisa meruntuhkan air mata ego aku...dan dalam diam..aku sangat menghargai jasa mereka kepada negara....dan juga dalam hati...tepikir...cam mana la kalau aku cam gitu...agak2 ada orang nak jaga aku tak...huhu....syukur kerana kita dilahirkan sempurna...Ya Allah...berilah keredhaan kepada hambaMu yang kerdil ini....

pekasamgoreng said...

ermmm....satu catatan yang membuka minda sangat2 dan menginsafkan diri ini....ermmm....kita tidak pernah terpikir sekiranya berada di tempat yang sama kan...aku penah cover sukan OKU ni dan dalam hati aku aku sangat mengkagumi semangat yang ada pada diorang...dalam keadaan yang tak sempurna...serba serbi masih dibantu orang..diorang mampu untuk mengharum nama negara..aku marah jugak bila diorang tidak dihargai....apa pun...aku bersyukur, aku dilahirkan sempurna segalanya....Ya Allah...berilah rahmatMu kepada insan yang kerdil ini....

sengetminda said...

alhamdulillah kalau aku dpt sentuh hati korang. aku takut kalau ada plak yg kata aku ni sj nak tunjuk baik tp hakikatnya aku ni setan hehehehe.......

aku sbnrnya nak motivatekan diri aku, msih ramai org yg kurang bernasib baik klu nak dibandingkan ngan aku. spy aku lebih bersyukur dan xmeminta2.....

pekasamgoreng said...

ya betulll...kita bukan nak menunjuk tapi niatnya nak berkongsi...dan saling mengingati....itukan lagi baikkk...sama2 ingat mengingati orang lain dan secara tak langsung diri kita sendiri.....supaya tidak lupa diri....teruskan usaha mu...pedulik apa kata orang....kita susah depa tau ka...huhu..emosi skett aku kalau bab orang dok mengata nie....

aku eta said...

kalau dah nama manusia tuh mmg lah...sumua serba serbi tak kena....bek pilah...yg penting nawaitu kita tuh....ikhlas nak berkongsi cerita...berkongsi rasa...abaikan mulut2 jamban itew...*nak kata aku period dak jgk...awatnya aku hangin semacam tak tau....takkan nak menapous dah kot....*