Sunday, March 13, 2011

..peribahasa...

Minggu ni aku belajar makna peribahasa & merasai sendiri maksud tersebut. Sakit la jugak.....tp sakit bermakna bertambah pengalaman dan pengetahuan



Peribahasa 1 :  "Bagai melepaskan anjing yang tersepit" - hadoi sakit woooo. Ntah nape hati aku mudah kesian kat org tp org xrasa nak kesian kat aku pun. Bkn org lain pun tp org yg ngaku kawan2 jgk ni. Aku dah tak tau mcm mana nak react,w.pun muka aku ketat tp hati n kepala aku kosong. Pada aku seorg kawan xpatut meletakkan kawannya dalam keadaan yg xelok. 

Aku xmahu simpan rasa marah & dendam sbb aku masih kenangkan budi baik yg pernah dia buat. Tp utk berkawan mcm dulu mgkn tidak. 



 Peribahasa 2 : "Rumah siap pahat berbunyi" - susah nak cakap, ni pun mengundang rasa terkilan gak. aku mmg xpandai la bab2 kete segala ni, tp aku kena hadap gak. sbb kalau aku xbuat sapa yang nak buatkan untuk aku. Jd kalau sekadar kena tipu dek mekanik atau pun mahal tu....adatlah. sbb aku ni bodoh......aku cuma ikut je ckp org yg sudi membantu aku. Bukan xleh terima teguran tp terkilan sbb bila segalanya dah siap baru nak berbunyi, sdgkan masa aku terhegeh2  uruskan semua ni sorang2 xde lak yg nak piat telinga aku atau tegor aku n bgtau yang aku wat salah.....huhuhu sedey & kecik hati.

Peribahasa 3 : "bagai melukut di tepi gantang" - dah 2 minggu aku dok bergaduh ngan diri aku sendiri. Setiap kali diperlakukan begitu, aku akan kecik hati sengsorang n gaduh ngan diri sendiri. nak marah lebih2 xbleh sbb i know where i stand n i have no rights to say anything. Xpe cik shiera, ko kumpul la sakit hati ko byk2, cari salah  byk2, kalau xde salah pun cari ler jugak......... sakitkan hati sendiri. Moga2 satu hari bila ko igtkan balik semua ni, ko akan tersenyum sbb ko tahu keputusan yg ko ambil adalah keputusan yg wajar *wink wink*


4 comments:

pekasamgoreng said...

aku suka hang punya tagline baru tu...?muahahaha.....sangat menarikkk...

sengetminda said...

TAGLINE KAT ATAIH TU KA?.... tu utk peminat2 aku yg gigih mengambil berat soal hidup aku.

i love uols.............

iEtaFAkyR@ said...

classy aa lay out black n white. very the unique look gitu. i loiikkkee! btw hidup ni mmg penuh ups n down, sama2 la kita tempuh yer kawan. moga hg terus kuat. amin.

sengetminda said...

ieta: hitam putih ni simbolik pd kehidupan, kita yg letak warna2 yg indah. sbb tu aku gigih cari gambaq utk letak warna pada kanvas itew